Pe piata leasingului “se pregateste un faliment spectaculos”, a declarat, ieri, Dan Stoica, vicepresedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). Acesta a refuzat insa sa divulge numele companiilor care ar putea ajunge in aceasta situatie.
60 de companii de leasing “sunt in litigiu major cu statul”, intrucat au inregistrat datorii foarte mari la bugetul de stat, a precizat Stoica, in cadrul Conferintei “Piata de leasing”, organizata de FinMedia. Datoriile companiilor de leasing la bugetul de stat totalizeaza peste 300 de miliarde de lei.
Pentru unele dintre aceste societati, Ministerul Finantelor Publice a inceput procedura de executare silita sau chiar a cerut declansarea procedurii de reorganizare judiciara.
Falimentul unei societati de leasing inseamna pentru clientii sai pierderea atat a bunurilor ce fac obiectul contractului de leasing, cat si a banilor pe care i-au achitat in contul respectivului contract.
“In cazul falimentului companiei de leasing, e clar ca bancile vin primele, iar clientul, desi a platit ratele, ramane si fara produs, si fara bani”, ne-a declarat Cristian Mateescu, secretar general in cadrul ASLR.
Aceasta in conditiile in care companiile de leasing gireaza de obicei imprumutul luat de la banci cu produsele ce fac obiectul leasingului.
Situatia este cu atat mai incerta cu cat, in legislatia actuala, nu se face nici un fel de referire la eventualitatea in care compania de leasing da faliment. “Legea nu spune nimic. Din acest punct de vedere, compania de leasing este privita ca orice societate simpla.
Este un impas major”, a mai afirmat Dan Stoica, potrivit caruia, pana in momentul de fata, in Romania, nici o societate de leasing nu a dat faliment.
In cadrul unui contract de leasing, bunul obtinut ramane in proprietatea firmei de leasing pana la plata ultimei rate. In acest interval, se considera ca bunul este inchiriat clientului si ca suma platita nu ii da acestuia dreptul de proprietate.
Momentan, singura salvare a romanilor care au incheiat un contract de leasing cu o societate posibil falimentara este incheierea unei polite de asigurare care sa preia un asemenea risc. Mateescu a precizat ca romanii incheie de obicei polite de asigurare mai putin complete, deci, mai ieftine.
Potrivit unui proiect de act normativ ce urmeaza sa modifice actuala legislatie referitoare la societatile de leasing, in cazul in care o companie de profil intra in faliment, clientii intra la masa credala alaturi de banci si alti creditori. La ora actuala, proiectul de lege este finalizat si urmeaza sa fie aprobat de Guvern.
“Speram ca, pana la finele acestui an, proiectul sa intre in vigoare”, a precizat Mateescu. De asemenea, pentru prevenirea unor situatii similare, ASLR a solicitat constituirea unei autoritati independente care sa monitorizeze activitatea acestor companii.