Maestrul japonez al marketingului
Majoritatea dintre noi am auzit, cel putin o data, de Casio, marea companie care produce aparatura electronica. Printre principalele ingrediente ce au contribuit la reteta succesului pentru compania japoneza mentionata se numara chiar unul dintre cei patru frati japonezi care au fondat-o, mai exact, Kazuo Kashio, pentru care “reinventarea permanenta” si moralitatea erau vitale in existenta unei afaceri.
Maestrul japonez al marketingului, Kazuo Kashio, a contribuit la cladirea, atat la propriu cat si la figurat, a unuia dintre cele mai mari branduri ale Japoniei, reusind, prin ingeniozitatea sa si interesul acordat muncii, sa vanda mai mult de un miliard de calculatoare de buzunar. “Omul tehnologiei” a etalat intotdeauna trei mari calitati: spiritul unui om vesnic tanar, pasiunea de a cunoaste imediat un nou gadget recent aparut pe piata si puterea de a termina o runda de golf la varsta sa de 80 si ceva de ani- toate acestea fara sa-si arate varsta reala.
Nascut in Tokyo in 1929, Kashio a fost unul dintre cei patru frati ale caror talente in domeniul tehnologiei au inflorit imediat dupa Al Doilea Razboi Mondial- in aceasta perioada au aparut si Sony si Honda. Precum aceste mari branduri, si Casio a luat nastere pe baza unui aer modernist si a respingerii trecutului impovarator pentru o companie ce vrea sa aduca noutate.
Desi, initial, importanta pe care Kashio o dadea reinventarii permanente era dezagreata de cei mai mari CEO ai Japoniei, acest lucru s-a dovedit a fi o baza importanta in cladirea continua a unei afaceri. Dorinta sa de a face ceva grandios l-a facut sa isi petreaca zilnic cel putin 90 de minute online, inainte de a merge sa doarma, „pentru a-si antrena creierul”. Intotdeauna s-a considerat responsabil de mersul afacerii. Cand compania sa- alaturi de multe altele- a trecut de la profit la pierdere, in anul 2000, Kashio s-a invinuit cel mai mult pe sine, refuzand sa creada ca cea mai responsabila pentru pierderi este recensiunea din acea perioada.
In 1950 Casio a luat adevarata amploare. Atunci cei patru frati si-au unit fortele mai mult decat pana in acel moment, incepand sa exploreze domeniul calculatoarelor si sa aduca inovatii. Noul principiu de baza era: retine ce vor consumatorii apoi ofera-le ceva mai mic, mai elegant si mai functional decat s-au asteptat acestia.
Desi au existat cateva incercari esuate, inginerii au reusit sa produca, in 1965, un desktop, apoi, in 1972, Mini Calculatorul Casio. In acest moment, Kazuro si-a aratat adevaratul potential in calitate de expert in vanzari. Acesta a aratat lumii dispozitivul si, cu o persuasiune nativa dar si studiata, a reusit sa il vanda pe piata cu 12,800 yeni- adica un sfert din salariul mediu lunar, celor care ar avea nevoie de acest dispozitiv in domeniul in care activeaza.
Casio se asociaza, la nivel global, cu calculatoarele care evolueaza constant din punct de vedere tehnologic si stiintific. Dupa spusele ccelor ce reprezinta compania, vanzarile au ajuns la 1,5 miliarde de unitati. In spiritul unei firme care inoveaza, aceasta a trecut prin anii 1980 si 1990 ca o companie foarte apreciata pentru gadgeturile produse, considerata a fi de neinvins, producand de la tastaturi electrice pentru pian si jurnale electronice pana la prima camera digitala.
Cea mai mare provocare a fost ceasul digital. Initial, acesta a fost considerat ca fiind de o calitate foarte slaba care nu poate ajunge la nivelul unui ceas analog. Totusi, Kashio a reusit, printr-un plan de marketing atent studiat, sa arate intregii lumi adevaratul potential al prototipului. Se pare ca actiunile au dat roade, ceasul digital Casio fiind pentru o buna perioada de timp unic pe piata si foarte apreciat.
In 2015, Kashio a predat stafeta, desemnandu-l pe fiul sau, Kazuhiro, sa se ocupe de modernizarea continua a brandului, sa aduca un aer contemporan, atat de vital pentru orice companie care isi doreste sa fie prospera in mod continuu.
Kashio a murit brusc, de pneumonie, la varsta de 89 de ani. Odata cu decesul acestuia a fost incheiat aproape un secol in care dezvoltarea strategiilor de marketing si-a pus bazele si a luat amploare datorita maestrului din acest domeniu.