Pentru a doua oară în ultimele şase luni, Warren Buffett Berkshire Hathaway va învesti miliarde de dolari în industria de transport aerian din SUA.
În total, investițiile lui Buffett în Delta Airlines, United Airlines și Southwest Airlines totalizează aproape 10 miliarde de dolari.
Aceste investiţii arată o schimbare uimitoare a convingerilor lui Buffett, care, recent, în anul 2013, făcea referire la industria de transport aerian din SUA, ca la o adevărată „capcană a morţii, pentru investitori.”
Investiţiile au fost făcute astfel: 2,1 miliarde dolari în American Airlines, 2,2 miliarde dolari în United Airlines, 2.4 miliarde dolari în Southwest Airlines și 3 miliarde de dolari în Delta Airlines.
Acesta este un indiciu al rezistenței de ansamblu a companiilor de transport aerian americane din perspectiva lipsei de oferte, care afectează consumatorul.
De-a lungul ultimului deceniu, peisajul industriei companiilor de transport aerian din SUA s-a schimbat foarte mult. Toate cele patru mari companii au raportat profituri record, de-a lungul a doi ani, datorate disciplinei financiare introduse după criza financiară, costurilor reduse cu forța de muncă și preţului scăzut al petrolului.
Pe de altă parte, numărul competitorilor din piaţă a scăzut considerabil.
În anul 2000, cerul era plin de nume de companii, cai America West, US Airways, TWA, AirTran, Continental, ATA și Northwest Airlines. Până în 2016, toate aceste branduri au dispărut, fiind absorbite, într-un fel sau altul, de grupul celor patru mari companii rămase.
Ca rezultat, în afară de liniile aeriene de tip boutique (Virgin America, JetBlue), brandurile regionale (Alaska, Hawai) sau cele ultra-low cost (Spirit, Frontier), nu mai există alţi competitori, cele patru mari companii rămânând să se confrunte între ele pentru supremație.
Acest lucru este valabil în special pentru American, Delta şi United, singurele trei companii, full-service, la nivel naţional. De exemplu, la începutul anului 2015, Delta a schimbat programul de zboruri, de la unul bazat pe numărul de kilometrii parcurşi, la unul bazat pe veniturile încasate. Acest lucru înseamnă că, în noul sistem, în loc de a recompensa pasagerii în funcţie de numărului de kilometrii zburaţi, se va ţine cont, în formula de calcul, de sumele de bani cheltuite de aceștia.
United și American au făcut acelaşi lucru, oferind programe identice, in esență, cu cele ale companiei Delta.
Același lucru s-a întâmplat şi când a fost implementat noul mod de calcul al tarifelor pentru clasa economic și pentru transportul bagajelor.
Drept urmare, experiența clienților la bordul celor patru mari companii aeriene din SUA este aproximativ aceiași, pasagerilor fiindu-le oferite aceleaşi facilităţi şi același serviciu de calitate.
În general, această asemănare reprezintă o funcție a pieței. Industria transportului aerian este o afacere incredibil de sensibilă la fluctuațiile valutare, la climatul economic global şi la schimbările geopolitice. Nu în ultimul rând, este extrem de mare consumatoare de capital.
Spre deosebire de cele trei, Southwest operează un singur tip de aeronavă, Boeing 737, mergând pe un model de business low-cost. Mai mult decât atât, Southwest, se diferențiază prin renunțarea la rutele trans-oceanice, la taxele pentru bagaje și la clasa business.
Deși cei patru mega-operatori de transport din SUA reprezintă cele mai profitabile companii aeriene din lume, cu excepţia Southwest, care a experimentat mai mult de patru decenii de rentabilitate continuă, celelalte nu s-au îndepărtat foarte mult de perioada în care s-au aflat foarte aproape de ruina financiară.
Din fericire, valul recent de consolidare a companiilor aeriene i-a făcut pe transportatorii care au supraviețuit mult mai puternici. În anul 2008 fuziunea dintre Delta şi Northwest a fost considerată un succes absolut. Compania aeriană care a rezultat nu numai că a generat cea mai bună performanță financiară dar a devenit lider de excelentă în industrie. Delta este considerată a fi cea mai puternică dintre cei patru mari.
În anul 2010, fuziunea de la United s-a dovedit a fi o afacere extrem de dură, în care compania aeriană a avut mult de suferit din punct de vedere financiar, al forţei muncă și al instabilităţii managementului. Din fericire, noua conducere, sub comanda lui Oscar Munoz, CEO United Airlines, a făcut progrese semnificative pe parcursul anului trecut, pentru rezolvarea problemelor legate de muncă și de performanța companiei aeriene.
Tot În anul 2010, achiziția companiei AirTran Airways de către Southwest, s-a dovedit a fi un efort de mare succes, care i-a oferit, acesteia din urmă,posibilitatea de a-și susţine prezenţa la Est de Mississippi.
Recenta fuziune dintre American și US Airlines, a creat cea mai mare companie aeriană din lume. Nouă companie, chiar dacă va trebui să se confrunte cu mari diferențe culturale și de operare, va deveni cu siguranţă un concurent formidabil pe piaţa americană.
Toate cele patru mari companii aeriene din Statele Unite, care se întâmplă să fie şi cele mai mari din lume, se află foarte solid poziționate, ceea ce ne explica motivul pentru care „Oracolul din Omaha”, aşa cum i se mai spune lui Warren Buffet, a făcut investiţii considerabile, în fiecare dintre ele.