Sursa: Evz
Misterul care învăluie circumstanțele producerii catastrofei aviatice din Alpii francezi se adâncește și mai mult. Potrivit unui membru al echipei de anchetă, înregistrarea audio recuperată din una din cutiile negre ale aeronavei indică o scenă aproape ireală: unul dintre piloți iese din cockpit și rămâne încuiat pe afară. În momentele care au precedat impactul cu solul poate fi auzit cum lovește, disperat, în ușa cabinei de pilotaj. Foarte straniu e și faptul că Germanwings nu a dezvăluit niciun detaliu despre comandantul de zbor și copilotul său – nume, vârstă, naționalitate.
Un oficial militar, implicat în achetarea accidentului aviatic din Alpi, a declarat că, în prima parte a zborului, schimbul de replici dintre cei doi piloți ai aeronavei Airbus A320 este calm, relaxat. Niciun cuvânt, nicio tonalitate nu par să anunțe nenorocirea care a urmat. Apoi, brusc, totul se schimbă.
Unul din piloți părăsește cabina și rămâne blocat pe afară. „Bate ușor în ușă dar nu primește niciun răspuns”, precizează sursa citată pentru cotidianul american The New York Times. „Apoi izbește în ușă cu putere și din nou niciun răspuns. De fapt, răspunsul nu va mai veni niciodată (…) Pe înregistrare se aude apoi cum încearcă să spargă ușa”, mai spune oficialul militar.
„Nu cunoaștem motivele pentru care pilotul a părăsit cabina. Un lucru însă e cert: cu foarte foarte puțin timp înainte de prăbușire, celălat pilot era singur și a refuzat sau nu a putut să deschidă ușa cockpitului”, susține sursa cotidianului The New York Times.
Informațiile oferite de înregistrările din prima cutie neagră a aeronavei (CVR – cockpit voice recorder, cea care înregistrează sunetele din cockpit) adâncesc și mai mult misterul care plutește în jurul acestei incredibile catastrofe aviatice. Potrivit The New York Times nu există niciun indiciu despre activitatea pilotului rămas în cabină sau starea în care se afla. Aeronava nu a căzut brusc din cer deasupra Alpilor. A avut o coborâre alarmantă dar totuși gradată (aproximativ opt-zece minute), astfel încât anchetatorii au tras concluzia că Airbusul A320 nu avea o defecțiune tehnică uriașă care să fi determinat catastrofa, mai scrie The NY Times. La circa 2.000 de metri altitudine, avionul a dispărut de pe radare la ora locală 10:53, moment în care controlorii de trafic aerian au declarat stare de urgență. Pe tot parcursul coborârii, piloții (sau pilotul rămas în cockpit, potrivit ultimelor informații) nu au comunicat cu controlorii de trafic și nu au emis niciun semnal de urgență.
Cei doi piloți vorbesc în germană iar la sfârșitul zborului pot fi auzite alarmele care indică proximitatea solului, precizează o sursă apropiată echipei de anchetă citată de Le Monde. Deocamdată, nu s-a precizat care din cei doi piloți- comandantul de bord sau copilotul – a părăsit cabina.
În absența unor declarații oficiale, precizările făcute pentru The New York Times de sursa implicată în anchetă alimentează ipoteza unei acțiuni deliberate: fie este vorba de gestul sinucigaș al unuia din piloți, fie un act terorist, titrează Daily Mail.
Mai mult, compania Germanwings nu a dezvăluit (încă) niciun detaliu cu privire la cei doi piloți de la bordul aeronavei: nume, vârstă, naționalitate etc. Singurul amănunt dat publicității de către Thomas Winkelmann, directorul executiv al companiei aviatice, se referă la experiența de zbor a unuia dintre piloții – zece ani de activitate și peste 6000 de ore la bordul Airbusurilor A320.
Cutia neagră, CVR, este în continuare analizată de către echipa de anchetă de la Le Bourget, lângă Paris.
Purtătorul de cuvânt al BEA, Biroul francez de anchetă și analiză, a refuzat, seara trecută, să comenteze dezvăluirile publicate de prestigiosul cotidian american. Totuși, cu câteva ore înainte, Remi Jouty, purtătorul de cuvânt al BEA, confimase faptul că pe înregistrarea din cutia neagră se aud vocile piloților ”de la plecare până la prăbușire”.
La bordul aparatului de zbor prăbușit, marți dimineață, în Alpii francezi se aflau 144 pasageri și șase membri ai echipajului. Airbusul de tip A320, al companiei Germanwings, decolase de pe aeroportul din Barcelona și ar fi trebuit să ajungă la Dusseldorf, după un zbor de 90 de minute. Printre victimele accidentului aviatic se numără 16 elevi germani și cele două cadre didactice ale lor, doi bebeluși, doi soliști de operă, 49 spanioli, trei britanici, doi australieni, doi japonezi, cetățeni din Mexic, Belgia, Olanda, Venezuela, Columbia etc.
Între timp în munți au început riscantele și dificilele operațiuni de recuperare a rămășițelor victimelor împrăștiate pe o suprafață incredibil de mare.